Het gebeurt regelmatig dat ik bij opdrachtgevers leuke, originele ideeën hoor om het werkgeluk te bevorderen. Zo hoorde ik laatst bij het Sophia Kinderziekenhuis echt een superleuk idee om collega’s te verrassen. Het heet wichtelen en het komt uit Scandinavië. Omdat het ook iets voor jou kan zijn en omdat het vrij eenvoudig en met weinig budget uit te voeren is, vertel ik wat wichtelen is, hoe je het in kunt zetten en natuurlijk wat je ermee kunt bereiken.
Wat is wichtelen?
Wichtelen draait om het geven van aandacht door kleine, vaak humoristische geschenken aan elkaar te geven. In de oorspronkelijke versie trekken deelnemers willekeurig namen (bijvoorbeeld van collega’s) en geven vervolgens veel aandacht aan degene wiens naam ze hebben getrokken, zonder dat die persoon weet wie zijn of haar geheime weldoener is. Dat kan bijvoorbeeld met een lief briefje, een kaartje, wat lekkers of een klein cadeautje.
Waar komt wichtelen vandaan?
De oorsprong van wichtelen is niet helemaal duidelijk. Het idee van anonieme cadeautjes is op allerlei manieren terug te vinden in diverse culturen over de hele wereld. In Scandinavië is het de traditie om op 11 november (Sint Maarten) met elkaar lootjes te trekken. Voor degene die jij hebt getrokken, zorg je dan tot Kerstmis voor kleine verrassingen en cadeautjes. Denk bijvoorbeeld aan een kaartje, een berichtje via what’s app, of wat lekkers. Jij bent dan het wichtelmannetje van de persoon op jouw lootje. En dat werkt enorm goed voor het geluksgevoel van beide partijen. Logisch ook, want het is niet alleen fijn om verrast te worden, het is ook tof om een ander te verrassen. Het stimuleert diverse gelukshormonen en daar word je (werk)gelukkig van!
Hoe kun je wichtelen op je werk?
Je kunt natuurlijk lootjes trekken en allemaal wichtelmannetjes worden. Dat betekent wel dat iedereen mee moet doen en dat is nog een hele organisatie. Op de afdeling IC Neonatologie van het Sophia Kinderziekenhuis werken zo’n 150 collega’s met verschillende diensten. Zij kozen er dan ook voor om het anders aan te pakken.
Bij Sophia heeft het projectteam werkgeluk het initiatief genomen om te gaan wichtelen. Zij hebben op allerlei plekken op de afdeling kleine cadeautjes verstopt. Het projectteam werkgeluk was natuurlijk benieuwd hoe er op dit idee gereageerd zou worden. Ze verheugden zich als echte wichtelmannetjes op de reacties!
Maar in eerste instantie begrepen collega’s het idee helemaal niet. De presentjes werden wel gezien, maar ja… voor wie zijn die cadeautjes bedoeld? Om dat duidelijker te maken, zetten de werkgelukmanagers nu teksten op kleine tasjes waar het cadeautje inzit. Bijvoorbeeld ‘Heey kanjer, je hebt geluk, dit tasje is voor jou!’, of ‘Het is jouw dag, met de complimenten van het werkgelukteam!’.
Collega’s die de cadeautjes hebben gevonden zijn het spontaan gaan delen in de whatsapp groep van de afdeling. En zo wordt de olievlek van positiviteit en verrassing als vanzelf steeds een beetje groter!
Wat levert wichtelen op?
- Gezelligheid: Het is een leuke manier om wat gezelligheid op het werk te brengen. Grappige cadeautjes of lieve berichtjes kunnen zorgen voor een vrolijke sfeer op de werkvloer. Het levert andere gesprekken op, iedereen gaat raden wie het gedaan zou kunnen hebben, en waarom. Het maakt deze donkere tijd wat gezelliger. Het draait zeker niet om dure cadeaus, maar om het plezier van het geven én ontvangen. Het draait om aandacht voor elkaar.
- Verbondenheid tussen collega’s: Vooral in grotere organisaties kan wichtelen een manier zijn om mensen van verschillende afdelingen met elkaar in contact te brengen. Het doorbreekt de gebruikelijke werkbarrières. Verbinding en samenwerking leveren je het gelukshormoon oxytocine op, daar word je blij van.
- Voorpret: Het bedenken van cadeautjes, het verzinnen van een goede verstopplek, je verkneukelen op de reacties van je collega’s maakt dat de werkgelukmanagers (of andere wichtelmannetjes) het nóg leuker hebben op het werk.
Kortom, wichtelen is een gezellige activiteit die zorgt voor een vrolijke sfeer en meer werkgeluk. Je hebt echt niet veel budget nodig om positiviteit op deze manier te verspreiden en het levert veel op.
Heel veel succes met jouw wichtelavontuur, ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Heb jij ook leuke ideeën voor meer werkgeluk? Ik nodig je van harte uit om ze met ons te delen. Met elkaar vergroten we zo het werkgeluk in organisaties op een manier waar we zelf enthousiast van worden en plezier aan beleven. En laat dat nou net de missie van DOES Adviesgroep zijn 😉
Wil je meer weten over DOES Adviesgroep en onze aanpak voor meer werkgeluk? Kijk dan eens op de website (www.doesadviesgroep.nl), of stel je vragen via mail of telefoon.
Hanneke Bor
06 028 60 60 56
Contact@doesadviesgroep.nl