Werkprocessen

Het DOES model voor werkgeluk geeft inzicht in het werkgeluk van jouw organisatie, van het team en dat van individuele medewerkers. Het model biedt daarnaast ook handvatten om met het werkgeluk binnen jouw organisatie aan de slag te gaan.

Bij werkgeluk denk je misschien niet direct aan het inrichten van je processen, of het aanbrengen van structuur in je organisatie. Toch blijkt dat zaken als duidelijkheid en het maken van goede afspraken van invloed zijn op het werkgeluk in organisaties.

En hoewel de digitalisering ons veel gebracht heeft en veel nieuwe kansen biedt, is het soms ook een bron van ergernis. Medewerkers hebben bijvoorbeeld last van softwaretoepassingen die niet met elkaar communiceren, waardoor je (klant)gegevens in elk systeem apart moet invoeren. Zonde van de tijd natuurlijk. Bovendien neemt de foutkans toe als gegevens meermalen moeten worden ingevoerd. Of wellicht vind je het belangrijk dat medewerkers registreren waar ze hun tijd aan besteden? Maar weet je dan zeker dat het systeem dat ze hiervoor gebruiken goed werkt? En medewerkers niet teveel weghoudt van het werk waar je ze voor hebt ingezet?

Wij zien met enige regelmaat dat werkprocessen minder ondersteunend zijn dan de organisatie denkt. Of beter gezegd: dan de leidinggevenden denken, want medewerkers ervaren dit elke dag. En dat is jammer, want het kost niet alleen tijd en geld. Medewerkers hebben er last van en ervaren wellicht ook minder werkgeluk. Daarmee laat je als organisatie kansen liggen. Goede werkprocessen en systemen en een duidelijke structuur dragen bij aan het werkgeluk.

Wil je onderzoeken of jullie werkprocessen bijdragen aan werkdruk of werkgeluk? Wij geven je graag dit inzicht. Bel of mail ons en je weet hoe je dit kan onderzoeken binnen jouw organisatie.

Contact

Wil je meer weten?

Download dan onze whitepaper over het DOES model voor werkgeluk.