Hoe zorg ik dat mijn team het thuiswerken overleeft?

thuiswerken en werkgeluk

Thuiswerken vinden we steeds lastiger. Het werken op zich gaat over het algemeen wel prima, de technieken zijn bekend, we hebben een betere bureaustoel en de taken rondom het huishouden en de kinderen zijn weer verdeeld.

Maar nu het erop lijkt dat thuiswerken voorlopig de standaard zal zijn, blijkt pas hoe belangrijk onze sociale contacten via het werk eigenlijk zijn. We hebben ze voor lief genomen, de praatjes bij het koffiezetapparaat, de ‘goede-smorgens’ en ‘heb een goed weekend’-wensers. Maar wat missen we nu onze collega’s én onze leidinggevende.

Thuiswerken en de impact op werkgeluk

Via LinkedIn-pagina van DOES Adviesgroep, hebben we een poll uitgezet. Aan de hand van de vraag ‘Welke impact hebben de coronamaatregelen op jouw werkgeluk’ gaven deelnemers aan of zij meer, minder of evenveel werkgeluk ervaren.

42% ervaart minder werkgeluk

En hoewel 18% van de stemmers aangaf juist meer werkgeluk te ervaren en dit voor 39% hetzelfde is gebleven, gaf 42% van de stemmers aan minder werkgeluk te ervaren. Toen we vroegen waar deze daling dan door komt, blijkt dit vooral te komen door het missen van de sociale interactie, het persoonlijke contact. Het praatje met de collega’s, maar zeker ook het contact met klanten, even langs kunnen rijden om af te stemmen.

Ook de aandacht van de leidinggevende wordt veelal als minder ervaren. Diverse onderzoeken laten zien dat onze stemmers het beeld geven dat voor heel veel mensen in Nederland (en wellicht ook daarbuiten) geldt. We missen menselijk contact!

Afbeelding 1 Bron: DOES Adviesgroep | Poll LinkedIn | oktober 2020

Hoe kan het beter?

Nu zijn wij bij DOES Adviesgroep liever gericht op oplossingen dan op problemen, het glas is bij ons halfvol en we kijken vooral naar wat er wél kan. We kunnen corona niet doen verdwijnen, maar we kunnen je wel leren ermee om te gaan.

Dus let op … hier komen de tips om het thuiswerken voor jouw team beter verteerbaar te maken. De tips zijn gericht op het vergroten van de sociale interactie. Ook als je geen leidinggevende bent, kun je hierin initiatief nemen.

TIP 1: maak het persoonlijk

Zorg elke week voor een online teamoverleg waar ruimte is voor de persoonlijke noot. Wees creatief! Start bijvoorbeeld altijd met een andere -persoonlijke- vraag, waar ieder teamlid antwoord op geeft.

Houd het luchtig, doe het met een twist. En als je het lastig vindt om steeds iets nieuws te verzinnen, laat het dan eens iemand anders uit het team doen.

TIP 2: maatjes

Deel je team in tweetallen in, deze medewerkers worden elkaars maatje. Van maatjes wordt verwacht dat zij elkaar helpen en ondersteunen en dat ze vaker contact hebben dan vanuit het werk strikt noodzakelijk is.

Ze kunnen elkaar bellen, mailen, maar ze kunnen ook een wandelafspraak maken. Na 2 tot 3 weken geef je de gelegenheid om van maatje te wisselen. Het bevordert het teamgevoel en ondersteunt de sociale interactie.

TIP 3: maak het leuker, verras elkaar

Om het een beetje leuker te maken krijgt ieder teamlid een ander teamlid ‘toegewezen’. De opdracht is om de ander gedurende een vooraf afgesproken periode (bijvoorbeeld 1 week) te verrassen.

Dat kan op diverse manieren, je kunt er zelfs een budget aanhangen dat je beschikbaar stelt. Het aan elkaar koppelen van de collega’s doe je eenvoudig met bijvoorbeeld www.lootjetrekken.nl.

Zo kan iedereen via het verlanglijstje aangeven wat hij of zij leuk vindt om te doen, of bijvoorbeeld graag eet. Dat maakt het een beetje makkelijker!

BONUS TIP: interactie, ook online

Organiseer een teambijeenkomst in DOES-stijl. Dat is een interactieve, online teambijeenkomst met inhoud én verrassend leuke items. Denk bijvoorbeeld aan een eindejaarsbijeenkomst waarin je inhoud wilt delen, maar ook met elkaar wilt proosten op het nieuwe jaar en een beetje lol wilt maken. Wij hebben de mogelijkheden en ideeën om dit voor jullie onvergetelijk te maken.

Ik hoop dat deze tips je op weg helpen het thuiswerken leuker te maken. Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaringen zijn als je hiermee aan de slag bent gegaan. Waarschijnlijk heb je nieuwe dingen toegevoegd, of ben je ook andere dingen gaan doen. Laat vooral weten wat werkt, daar helpen we elkaar weer mee.

Wil je meer tips over werkgeluk, heeft jouw team behoefte aan meer begeleiding om het werkgeluk te vergroten of ben je enthousiast over de bonustip? Neem dan contact op met DOES Adviesgroep, bel mij op 06 28 60 60 56 of mail: hanneke@doesadviesgroep.nl