Aandacht is het nieuwe goud

Aandacht is het nieuwe goud -DOES Adviesgroep

5 tips voor meer aandacht

We zijn de hele dag druk. Opstaan, even snel een bakje yoghurt, kinderen naar school. ‘Niet piepen, hup opschieten, ik heb zo een meeting en papa is al weg. Heb je je gymspullen?’ En dan is de dag nog maar net begonnen. Eenmaal aan het werk is het al niet anders. Je roept ff goedemorgen tegen alle vakjes op het scherm, of de collega’s die je op het werk ziet en je gaat aan de slag.

De werkdag ziet er voor iedereen anders uit, maar ik hoor nou nooit dat er niks te doen was. Of dat het rustig was vandaag. We jakkeren en jagen de hele dag door. Voor de patiënten, voor de studenten, of voor de klanten, wát je doet is anders. Maar hoe je het doet vaak minder. We zijn snel, effectief, efficiënt… en door! Er is immers nog meer te doen en we hebben het druk.

Wat is werkgeluk dan? Is dat het afmaken van de nota’s, het halen van je deadlines, op tijd op je afspraak komen – ook al moest je eigenlijk nog even plassen en had je zin in koffie-? Is dat het afdraaien van je les voor een groep studenten die zich afvragen wat dit toevoegt? Of het in recordtempo zorgen voor het aankleden van de bewoners op jouw afdeling? Natuurlijk word je betaald om je werk te doen, of eigenlijk: Je wordt betaald om je werk goed te doen. En met een beetje geluk vind je het werk dat je doet ook leuk. Maar is leuk werk genoeg? Word je er gelukkig van? Ga je stralen als je aan je werk denkt, ben je blij als ze thuis vragen ‘Hoe was je dag vandaag?’

Wij spreken veel mensen over werkgeluk, dat zal je niet verbazen. Steeds meer ondernemers zien het belang van werkgeluk in. Voor de medewerkers, voor de klanten (patiënten, studenten) en voor het resultaat. Want het staat vast, werkgelukkige medewerkers dragen bij aan een beter resultaat.  En onder resultaat verstaan we dan ook een hogere klantbeleving, meer kwaliteit én meer euro’s. Maar daar moet je wel echt wat voor doen. Het is niet genoeg om hier en daar een cadeautje uit te delen, een tafeltennistafel neer te zetten en te roepen dat je werkgeluk zo belangrijk vindt. Jammer maar helaas!

Werkgeluk begint en eindigt met aandacht. Aandacht voor jezelf, aandacht voor je collega, aandacht voor je klant. Dus als je mij vraagt om werkgeluk in één woord te vatten, of in twee, of in drie… dan is dat aandacht, aandacht en aandacht. Het goede nieuws is dat het geven van aandacht helemaal niet zo moeilijk is. Het is even wennen, maar je zult merken dat het werkt. Niet alleen voor jou, maar zeker ook voor je omgeving. Ik heb wat tips waar je gelijk mee kunt beginnen.

Tip 1

Neem de tijd om je collega te vragen hoe het gaat. Dat hoeft echt niet elke dag een uur te zijn, hoewel het soms fijn is om wel een uur de tijd te hebben. Ga een stukje lopen, als het kan samen, maar je kunt ook lopen terwijl je elkaar belt. Werkt prima!

Tip 2

Stel je open voor de aandacht van een ander. Als iemand vraagt naar je vakantieplannen, vertel dan bijvoorbeeld met wie je gaat en waar je naar uitkijkt. Of voor mijn part welk boek je gaat lezen.

Tip 3

Maak regelmatig (bijvoorbeeld één keer in de week) een praatje met een collega die je nog niet zo goed kent. Dat kan als je elkaar tegenkomt, maar ook als je elkaar online treft in een meeting. Stuur bijvoorbeeld een berichtje tijdens de meeting waarin je zegt dat je hem of haar graag iets langer zou willen spreken.

Tip 4

Wees vriendelijk! Het kost niks, maar het maakt een groot verschil. Niet alleen voor de ander, maar ook voor jou. Het voelt beter en je krijgt meestal ook vriendelijkheid terug. Hoewel dat geen garantie is 😉

Tip 5

Geef ook aandacht als iemand je benadert via de mail. Eén van onze masterclassdeelnemers gaf aan dat zij het altijd erg druk heeft. Geen tijd, zeker niet voor al die vragen van medewerkers via de mail. Na de eerste dag van de masterclass werd het haar duidelijk dat dit wellicht niet de beste manier was. Ze begon om medewerkers te bedanken voor het  bericht, ging wat uitgebreider in op de vraag én wilde weten wat de vraag achter de vraag zou kunnen zijn. En ja, dat kostte veel meer tijd dan anders. Maar het leverde ook veel op. Door aandacht te geven en in gesprek te gaan, werd het ene na het andere probleem opgepakt en opgelost. Iets meer aandacht, in dit geval voor een mailtje, leverde werkgeluk voor beide partijen! En uiteindelijk zelfs minder mail…

Probeer de komende weken eens wat voor jou werkt. Het zou mij verbazen als het je niks oplevert. Door bovenstaande tips in de praktijk te brengen, stimuleer je namelijk jouw gelukshormonen. En als die eenmaal gaan stromen, is er geen houden meer aan. Je wilt daar meer van hebben, het werkt zelfs verslavend. Gelukkig wel op een gezonde manier, dus houd je vooral niet in.

Aan de hand van de gelukshormonen pak je regie op je eigen werkgeluk. Je hebt ook invloed op het werkgeluk van een ander, zeker als je leidinggevende bent. Dus hoe is het voor jou? Heb je leuk werk, of houd je van je werk? En hoe is dat voor de mensen met wie je werkt? Ga het gesprek aan, geef elkaar aandacht en kijk waar het je brengt.

Over DOES Adviesgroep

Aan de hand van het DOES model voor werkgeluk hebben we een stappenplan ontwikkeld voor meer werkgeluk. Dat kun je op diverse manieren van ons leren. Een eerste indruk krijg je in de Powerboost Werkgeluk.  Als je meer wilt weten en er in jouw organisatie zelf mee aan de slag wilt, is de Masterclass Werkgelukmanager wellicht iets voor jou. En als je meer ondersteuning wilt, dan bieden wij het DOES programma op maat, waarbij we je in elke stap van het proces begeleiden. Vraag je je wellicht af hoe het met het werkgeluk in jouw organisatie gesteld is? Kies dan voor de Werkgelukscan, die elk gewenst niveau (individu, team, organisatie) kan worden uitgevoerd.