3 tips voor het behouden van goede medewerkers

Het is algemeen bekend dat het vinden van goed personeel lastig is. En dat is misschien nog zacht uitgedrukt. Als je dan als werkgever erin geslaagd bent om een goede medewerker te vinden dan wil je er natuurlijk alles aan doen om deze in je team te behouden.

Maar hoe pak je dit aan? Het binden en behouden van medewerkers wordt een steeds belangrijkere taak. Want goede en gemotiveerde medewerkers helpen bedrijven vooruit, zij zijn de kracht en maken het verschil binnen organisaties.

#Tip 1 Maak een Employee Journey

Een Employee Journey is de reis die een medewerker afreist binnen jouw bedrijf. Vanaf het eerste contact bij de werving tot aan het afscheid. Door deze hele reis (de Employee Journey) met alle fases te visualiseren worden onderdelen zichtbaar waar je verbeteringen kan doorvoeren om de medewerkersbeleving te verhogen. Zodra je alle fases in kaart hebt gebracht is het belangrijk om deze verschillende onderdelen te gaan meten bij het personeel. Hoe ervaren zij de verschillende fases, waar zien zij verbeteringen en welke wensen hebben zij? Uit de onderzoeken die wij gedaan hebben weet ik dat met name de beginfase zeer bepalend is voor het verdere verloop. Juist deze fase uit de Employee Journey is het onderzoeken waard. Bedrijven die hun Employee Journey in kaart hebben gebracht en de fases hebben geoptimaliseerd ervaren minder verloop.

#Tip 2 Creëer Ambassadeurs van je medewerkers

De invloed van Ambassadeur medewerkers is enorm. Niet alleen voor de sfeer, productiviteit en het behoud van medewerkers. Maar zeker ook door het positieve effect wat ambassadeurs hebben op de klanttevredenheid. Een ambassadeur medewerker heeft een grote invloed op zijn/haar directe collega’s. Als een collega van jou positief is over een verandering dan is de kans groot dat je zelf ook een positieve houding aanneemt t.o.v. die verandering. Om actief te werken aan het creëren van ambassadeurs binnen je organisatie zal je eerst moeten onderzoeken wie binnen je huidige team al ambassadeurs zijn.

#Tip 3 Zet in op Werkgeluk

Werkgeluk, voor de één een heel nieuw begrip en wellicht zelfs wat zweverig, voor de ander inmiddels bekend en een belangrijk onderdeel van de interne strategie. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat het werken aan het werkgeluk van medewerkers op dit moment cruciaal is. Niet alleen om als organisatie te overleven en preventief te werken aan het hoge ziekteverzuim maar zeker ook om als organisatie vooruit te kunnen. En niet onbelangrijk, om je klanten (patiënten, gasten) van een goede dienstverlening te kunnen blijven voorzien. Wil jij ook aan de slag met werkgeluk, maar geen idee hoe? Bel gerust en ik vertel je er graag meer over. Je kan mij bereiken op 06 22 97 76 41 of neem contact op met ons kantoor via onze contactpagina https://doesadviesgroep.nl/contact/